“Nem az önök feladata új Michael Jacksont alkotni” – egy rajongó levele a Sony-hoz

Az alábbi írást a Sony Music-hoz címezte egy rajongó. Azért fordítottam le, mert nagyon jól megfogalmazta, amit meg kell ezzel az egész “Breaking News” és új Michael Jackson album históriával kapcsolatban.

Levelem a Sony-hoz

Írta: Dogolvr

Roppant csalódott voltam, amikor tegnap hallottam a Breaking Newst. Azonnal világos volt, hogy egy dalt egy befejezetlen és nem professzionális módon rögzített, MJ által énekelt sor köré építettek fel. Fel nem foghatom, hogy miért döntöttek úgy, hogy befejezetlen vokálokat alakítanak dallá, ahelyett, hogy kiadnák MJ saját demóit vagy korábban felvett, ki nem adott munkáit. Rajongóként engem Michael érdekel. Ha Teddy Riley zenéjét akarnám, akkor Teddy Riley albumokat vásárolnék. De én Michael Jackson zenéjét akarom, nem Michael Jackson vokáljának Teddy Riley általi feldolgozását. Személy szerint én nem fogom megvenni az albumot. Azonban minden terméket megvennék, ami Michaeltől származik, akár befejezett, akár nem.

Mielőtt azt gondolnák, hogy most arról fogok panaszkodni, hogy vajon Michael vokálja eredeti-e vagy sem, hadd tegyem világossá, amit én hallottam és amiért tiltakozom a dal ellen:

Amikor MJ média kivágásokat alkalmazott a múltban a dalaiban, akkor a hangokat mindig ritmikus módon használta, úgy rétegezve őket, hogy itt vagy ott egy-egy szó kiugorjon és megragadja a hallgató figyelmét, a többi szó pedig szépen beleolvadjon egy ritmikus háttérbe. Ebben a dalban nem ez a helyzet. Ahogy egyik bemondó követi a másikat, az semmi hasonlóságot nem mutat a beszélt zenével. MJ soha nem csinálna ilyen amatőr dolgot és ez azonnal rányomja a dalra a bélyeget: ez valaki más munkája.

Ezen felül irritáló ezt a bevezető részt egy pár alkalomnál többször meghallgatni, ami sosem történik meg akkor, amikor MJ használ beszédet zenei ritmusként. Most már csak átugrom a dal első 36 másodpercét.

Michael sosem használt ilyen lapos ritmust. A lapos alatt olyan ritmust értek, amely elindul egy ütemmel és ez az ütem folytatódik a dal elején, közepén – változás nélkül, végig az egész dalban. Ez az átlagos popdalok védjegye, de ez nem olyan, amivel MJ valaha is élt. Ő mestere volt az olyan ellenpontozott háttérnek, amely hol a figyelmünk középpontjába ugrott, hol visszahúzódott onnan zenei fontossága szempontjából. Az, hogy az egész dalon keresztül egyetlen dob ütem nyomul az arcodba más művészt jelez, nem Michaelt.

Ráadásul aprólékos figyelmet szentelt a szónikus személyiségnek – a soundboxnak. Komplex ritmusait (amiről ezen dal esetében nem beszélhetünk) a teljes soundboxra rátette – előre, hátra, balra, jobbra, fel és le. Ennek a dalnak csak egy bal-jobb iránya van és semmi más. Nincs mélysége vagy magassága. Amint mondtam lapos – kétdimenziós. MJ dalaiban a hangzás is kivételes – sok-sok melegség és mélység. Ebben a dalban ez nincs meg.

Amikor Michael más hangszereket használt, akkor a szakma legjobb játékosait vette igénybe. A vonósok és fúvósok ebben a dalban fájdalmasan alkalmatlanok. Későn lépnek be, nincs összhangban a játékuk, és az első trombita még el is rontja a sorát. Los Angeles a fúvósok városa. A stúdióiban ott vannak a világ legjobb trombitásai. Ugyan már, ennél biztos lehettt volna többet tenni! A hangszeres kíséret színvonaltalansága ebben a dalban sértő Michael nevére nézve.

A dal hangszerelése is megkérdőjelezhető. A kromatikus passzusok nincsenek a helyükön. A hangszerek közötti egyensúly ismét csak kétdimenzionális – és el van csúszva. Ismét a produkciós munka alkalmatlanságáról beszélünk. A zenei döntések amatőrök arra vonatkozóan, hogy mit hozzanak az előtérbe, az érdeklődés központjába, és úgy hangoznak, mintha nagy sietve csapták volna őket össze. Úgy gondolom a minőséget feláldozták a gyorsaság és a költségek oltárán – Michael ilyet sem tett volna soha.

Michael innovátor volt a hangzás tekintetében is. Állandóan kutatta a hangzás világát és büszke volt arra, hogy olyan hangokat használt, amelyeket korábban még sosem hallottak és amelyeket senki nem tudott utánozni. De ezt nem véletlenszerűen tette. Minden hangzásnak, amit kiválasztott az egyes dalokhoz, zeneileg volt értelme. Nem szimplán az egyediségük miatt esett rájuk a választás, hanem amiatt is ahogyan az egyediségük hozzájárult a teljes zenei élményhez. Ebben a dalban azonban a hangok olyanok, mintha csak kihúzták volna őket egy zenei katalógusból csak azért, hogy használjanak valami más hangot, nem pedig azért, hogy egy új, vibráló zenei színt alkossanak.

És talán a legfontosabbb zenei probléma a dallal, amely felforgatta a gyomromat, amikor először meghallgattam, az a zaj. Véleményem szerint Michael egy szimfonikus zseni volt. Csaknem száz éve, hogy a világnak volt még egy olyan komponistája, aki tuda hogyan kell melodikus sorokat beilleszteni egy komplex ellenpontozott háttérbe, felépítve egy hangzás erőteljes csúcspontját. A dalai olyan gazdagok, mint a késő-romantika szimfonikus komponistáiéi. De ez a dal csak simán “zsúfolt”. Sok minden zajlik benne egyszerre és ez így csak egy hangos, zajos effektust produkál. Talán ez megszokott a pop világban (pop alatt itt a populáris zenét értem), de Michael soha nem tett ilyet. Az egyik amiért újra és újra meghallgatom Michael dalait az, hogy mindig hallok valami újat a textúrák, hangszínek, melódiák és ritmusok komplex világában. Micsoda fantasztikus kreativitás! Mindez hiányzik ebből a dalból. Fárasztó hallgatni a zajhatás miatt.

Sírtam amikor először hallottam a Breaking Newst. Úgy éreztem, mintha Michael újra meghalt volna.

A Vagyonkezelőnek és a Sony-nak nagyszerű lehetősége van. A világ egyik legnagyobb művészének örökségét őrizhetik. De úgy gondolom rossz a megközelítésük. Nem az önök munkája, hogy megalkossanak egy “aktuális” MJ-t vagy egy “érett” MJ-t. Ha ez nem létezik a hátrahagyott dalai között már befejezett vagy majdnem befejezett dalok formájában, akkor ne próbálják azt megalkotni, amint tették ebben a dalban! Nincs ok arra, hogy “frissítsük” Michael Jacksont – és a Földön erre senki nem is lenne képes. Ezzel a próbálkozással csak megmutatják azon résztvevők alkalmatlanságát, akik megpróbáltak dalt írni MJ vokális sorai köré. Biztos vagyok benne, hogy Teddy Riley nem számított a kritikára, amit kapott. Ez szörnyen nagy csalódás lehetett számára és az önök számára is. De nem nagy dolog felismerni, hogy senki sem tud másik Michael Jacksont kreálni. Miért próbálnak hát?

Rajongóként szívesen vennék demókat. Nem értem miért nem adnak ki egy demókból álló albumot, ha csak azzal rendelkeznek. Michael Jackson védjegye a misztikum és a varázslat volt. De most, hogy elment kíváncsi vagyok arra, hogyan dolgozott művészként. Azt mondta Opráhnak, hogy ha lenne rá lehetősége azt akarná tudni mi mozgatta Michelangelót. Én azt akarom tudni mi mozgatta Michael Jacksont, a művészt.

Meghallgattam minden demót, ami elérhető a YouTube-on. Imádom hallgatni a munkafolyamatot az olyan dalokon, mint a Billie Jean. És én személy szerint úgy gondolom, hogy a Working Day and Night demója sokkal jobb az album változatnál. A demók segítenek belelátnunk Michaelbe, a zenészbe. Armond White azt mondta, hogy összekavart minket MJ halála. Hallani hogyan dolgozott zeneileg, segítene nekünk ismét stabilizálódni.

A Billie Jean demója. A dalt Michael a “Thriller” c. albumra írta. Itt a szöveg még igen kezdetleges állapotban van🙂 :

A Working Day and Night demója, amelyet MJ az “Off the Wall” c. albumra írt (a demo egy kis veszekedéssel indul a Jackson testvérek között🙂 ):

A We are the World demója, amelyet Michael Lionel Richie-vel írt (itt a szöveg még egy kicsit eltér a véglegestől):

Ezenkívül önöknek több órás felbecsülhetetlen értékű film dokumentációja van Michael lemezfelvételeiről és munkájáról. Valószínűleg több dokumentumfilmre elegendő anyag. Miért nem adnak ki inkább valami ilyesmit, ha nincs elég befejezett dal, amit kiadhatnának? A rajongók Michaelt akarják – nem valaki mást. Kérem tiszteljenek minket jobban annál, amit a Breaking News-zal mutattak!

És mi a helyzet azokkal a dalokkal, amelyeket befejeztek korábbi albumokhoz, de nem használták fel őket, mert nem illettek az album koncepciójába? A Streetwalker fantasztikus volt. Biztos van még ilyen.

A Streetwalkert az 1987-es “Bad” albumhoz írta Michael, de nem került rá az albumra:

Remélem tudják, hogy ennél sokkal többet tehetnek Michael Jacksonért. Mint potenciális vásárlójuk szívesebben venném, ha megfelelő időt szakítanának arra, hogy jól csinálják. Talán már rájöttek, hogy amiről azt gondolták, hogy jó, az nem úgy sült el, ahogy remélték. Nem szégyen visszamenni a rajzasztalhoz és előlről kezdeni. Michael nem érdemel kevesebbet.

Kategória: Általános
Címke: , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

2 hozzászólás a(z) “Nem az önök feladata új Michael Jacksont alkotni” – egy rajongó levele a Sony-hoz bejegyzéshez

  1. jerika58 szerint:

    Teljesen egyetértek azzal, aki leírta a véleményét. Nem értem miért kell Michael Jackson zenéjét átváltoztatni a saját stílusáról. Ennyi tiszteletet nem érdemel meg?? Ismerem a zenéjét és ez amit hallottam meg sem közelíti a “Jacksonos” stílust. A gyors bevétel érdekében tették?? Nagyon sajnálom MJ-t, hogy ennyire letették a zenéjét, amiben Ő mindig maximalista volt. Kínosan figyelt arra, hogy minden a lehető legjobban szóljon, szinte csengett a zenéje. Ehhez képest ez egészen más. Miért tették ezt Vele??

  2. Naomi Jackson szerint:

    szerintem, nem csak ezt az 1 dalt tette lapossá a sony. a legtöbb dal demoja jobb, mint a lemezen. nem az összes, de a legtöbb!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s