Evan Chandler-Dave Schwartz telefonbeszélgetés – 3. párbeszéd

Dave Schwartz

Az itt és itt megkezdett téma harmadik, befejező része. Evan Chandler és Dave Schwartz harmadik párbeszéde a szalagon 31-es sorszámmal szerepel.

31. párbeszéd Dave Schwartz és Evan Chandler között

Schwartz: Szia.

Chandler: Szia. Egy vezeték nélküli telefonon vagyok, úgyhogy ne használjunk…

Schwartz: Nincs rendes telefonod?

Chandler: De igen, de a konyhában van és nem akarok felmenni az emeletre.

Schwartz: Oké.

Chandler: Még mindig fáradt vagyok, ember.

Schwartz: Nem olyan fáradt, mint én. Oh, valószínűleg olyan fáradt vagy, mint én.

Chandler: Nos, úgy értem, hogy mi csak nem… nem kell neveket említenünk.

Schwartz: Oké. Ha megtehetnénk ezt: ha… mondom neked, és te tudod, én… csak megbeszélnénk, úgy értem, nekem egyértelmű kommunikációs problémám van az én… úgy értem, az történik, amikor frusztrált leszek vagy én… úgy értem, én csak visszavonulok. Örök idők óta ezt teszem. Úgy értem örök idők óta így tettem mindennel és ez működik, tudod… működik a számomra. Úgy értem mert én keresztülmegyek rajta és működik és aztán visszamegyek és ez nem….

Chandler: Igen, kivéve, hogy akarsz tudni valamit? Az lehet az is… azt hiszed, hogy ez a legjobb módja valamit csinálni, de ha közelebbről megnézed, úgy értem, én is mindig ilyen voltam. Semmi nem működött igazán (érthetetlen) konfrontáció, és semmi nem olyan nagy ügy, mint amilyennek látszik [szalaghiba]…

Schwartz: Oh, igen.

Chandler: …kivéve… és aztán te visszavonulsz és minden elrendeződik magától…

Schwartz: Igen, idővel.

Chandler: … kivéve, hogy ez alkalommal az, hogy máshová néztem és az, hogy nem néztem szembe a problémával, nagy kárt okozott a fiamnak. Így hiszem.

Schwartz: Nos, arról beszélsz, hogy kárt okozott a veled való kapcsolatában?

Chandler: Nos, ez biztos.

Schwartz: De…

Chandler: …(érthetetlen) örökre.

Schwartz: Nos, tudod, azt gondolom, hogy frusztrált miattam és talán rajtad tölti ki.

Chandler: Nem.

Schwartz: Mert… nem. Mondott néhány dolgot a múltban. Tudod, én eltűntem, tudod, hosszú időszakokra.

Chandler: Igen, eltűntél.

Schwartz: Igen. És említette… tudod, ő egy nagyon érzékeny gyerek…

Chandler: De miért vállalsz érte teljes felelősséget? Ez sosem csak egy ember hibája.

Schwartz: Nos, mondom, hogy az én hibám. Tudom, hogy az én hibám és…

Chandler: Nézd…

Schwartz: …akármi…

Chandler: …azt gondolod, hogy azzal, hogy ezt csinálod talán… talán nagy kárt okozol. Hányszor tud egy [szalaghiba]… amikor két emberről van szó, akkor a történetnek két oldala van. Úgy értem, ez automatikus. Két ember két különböző módon tehet tanúságot ugyanarról a dologról. Amit mondani akarok, hogy én is voltam June férje. Ismerem June-t mióta…

Schwartz: Igen. Régóta.

Chandler: ’71 óta, valami ilyesmi. Szóval amit mondani akarok az, hogy nagyon jól ismerem őt. Úgy gondolom, hogy igen. Talán nem. Azt hiszem nem, mert hirtelen megláttam egy olyan részét… egy olyan oldalát, amit nagyon utálok.

Schwartz: Igen, de túl akarnak élni.

Chandler: Hogy érted ezt?

Schwartz: Túl akarnak élni…

Chandler: (Egyszerre beszélnek, érthetetlen) miről beszélsz? Mit értesz azalatt, hogy „túlélni”? Miért? Miért… mit értesz ezalatt?

Schwartz: Nos, úgy értem, hogy ők nem tudják mi folyik. Én rávettem őket… June igazi macho…

Chandler: Ez pontosan így igaz.

Schwartz: …a felszínen, de alatta ugyanolyan bizonytalan, mint mi mind. Mind azok vagyunk.

Chandler: Dave…

Schwartz: Mindenki bizonytalan. JFK bizonytalan volt. Mindenki az.

Chandler: Oké.

Schwartz: Ez a lényeg.

Chandler: Oké. Mondjuk, hogy azok.

Schwartz: Oké. Nos, én nem igazán analizáltam ezt mostanáig, hogy beszélgetünk.

Chandler: Oké.

Schwartz: Száz százalékosan magamat okolom.

Chandler: Magadat okolod…

Schwartz: Teljesen, száz százalékig.

Chandler: Sajnálom, én…

Schwartz: Teljesen.

Chandler: Hadd fogalmazzam ezt így meg neked, oké? Mindhármukat a tanúk padjára ülteted (egyszerre beszélnek, érthetetlen)…

Schwartz: Igen.

Chandler: …bármilyen kérdés, és kérdéseket fognak nekik feltenni, és mindegyikük át fog esni pszichológiai vizsgálaton…

Schwartz: Igen.

Chandler: …(egyszerre beszélnek, érthetetlen) hazugságvizsgálós teszten kell átmenniük.

Schwartz: Igen.

Chandler: Mondok neked valamit. A törvény előtt June-nak semmi kifogása nincs arra, amit tesz. Annak ellenére, hogy azt mondod a te hibád…

Schwartz: Igen.

Chandler: …bármit mondasz is az [szalaghiba] képes meghozni a saját döntéseit…

Schwartz: Igen.

Chandler: …és meghozta azokat a döntéseket a fia kárára, annak ellenére, hogy… igen, talán bizonytalan, talán macho a felszínen és talán te átbasztad. Talán igen. Talán nem.

Schwartz: Igen.

Chandler: Ezt senki nem fogja le se szarni. Tudom mit mondasz.

Schwartz: Igen.

Chandler: És egyetértek veled, és azt hogy ti ketten egy igazán jó [szalaghiba], talán nem kellett volna azt tennie, amit tett.

Schwartz: Igen.

Chandler: És tudom mit mondasz és megszakad miatta a szívem, de igazán hiszem, hogy a fiamnak nagy károkat okoznak és az élete… elbaszódhat az egész hátralévő élete [szalaghiba].

Schwartz: El kell mondanod, hogy miért gondolod, hogy elbaszódik.

Chandler: Bizonyítékom van.

Schwartz: Tudom, de mi… nem tudom mi a bizonyíték. Nem tudom miről beszélsz.

Chandler: Nos, majd meglátod.

Schwartz: De miért nem tudod elmondani nekem? Esküszöm…

Chandler: Eljössz a bíróságra és meg fogod látni a nagy kibaszott képernyőn…

Schwartz: De mi…

Chandler: …és akkor tudni fogod, hogy miről beszélek.

Schwartz: Igen.

Chandler: És hallani fogsz hangfelvételeket.

Schwartz: Igen.

Chandler: Mindent hallani fogsz. Mindent látni fogsz, ahogy én láttam.

Schwartz: Igen.

Chandler: Több ezer, több tízezer dolláromba került…

Schwartz: Igen.

Chandler: …hogy megszerezzem az információt, amivel rendelkezem, és én… tudod, nekem nincs ennyi pénzem…

Schwartz: Igen.

Chandler: …és elköltöttem, és hajlandó vagyok még többet költeni és hajlandó vagyok…

Schwartz: Igen.

Chandler: …pénzügyileg lemenni…

Schwartz: Gondolod, hogy ez segíteni fog Jordy-n?

Chandler: Dave, Jordy… úgy hiszem, hogy Jordy már most visszafordíthatatlan károkat szenvedett.

Schwartz: Igen.

Chandler: Ez az igaz hitem.

Schwartz: Úgy értem, úgy gondolod, hogy bassza őt?

Chandler: Nem tudom. Fogalmam sincs.

Schwartz: De kárt okozott… úgy értve, hogy elkényeztette?

Chandler: Nem.

Schwartz: Mondd el nekem…

Chandler: Tudod, meg kell bocsátanod nekem egy dolgot, de az ügyvédem azt mondta, hogy ha bárkinek bármit mondok…

Schwartz: Igen. Oké.

Chandler: …ne is próbáld ismét felhívni. Azt mondta ez az ügy olyan nyitott [szalaghiba]. „Kinyitod a szádat és elrontod az egészet”, azt mondta. „Akkor ne gyere vissza hozzám.”

Schwartz: Oké. Tiszteletben tartom ezt. Oké.

Chandler: Nem mintha nem bíznék meg benned, vagy valami…

Schwartz: Tudom. Tiszteletben tartom.

Chandler: Neked is érdeked…

Schwartz: Oké.

Azt hiszem ebben a szakaszban a legdöbbenetesebb Schwartz kérdése: “gondolod, hogy bassza őt?” Érdekes megfogalmazás, ha a gyermekünk molesztálásáról beszélünk. Úgy tűnik ebben a családban senki nem volt teljesen normális… Mindenesetre Chandler azt válaszolja, hogy nem tudja, fogalma sincs. A gyanút valaki vagy valakik (többek közt az ügyvédje, Barry Rothman, akit ő maga is úgy jellemzett, mint mocskos, kegyetlen, fondorlatos, a nyilvánosságra kiéhezett kurafit…) már elültették a fejében, de ezzel a mondattal elismeri, hogy semmi bizonyítéka nincs. Ennek ellenére a tanúk padjára akarja őket (mindhármukat – June-t, Jordant és Michaelt!) állítani, hazugságvizsgálatnak alávetni őket és a többi.

Igaz, hogy korábban Chandler azt mondja Schwartznak, hogy “bizonyítéka van”, amit majd Schwartz meglát a bíróságon “a nagy kibaszott képernyőn”, illetve “hallani fogsz hangfelvételeket”. Ugyanakkor pár mondattal később azt mondja, hogy fogalma sincs arról Michael “bassza-e” a fiát. Akkor tehát mire van bizonyítéka?

Utólag tudjuk, hogy semmire nem volt. Semmiféle hangfelvétel vagy képernyőre kivetíthető nagy bizonyíték nem került elő, amely Jackson bűnösségét támaszthatta volna alá. Chandler itt csak blöfföl.

Chandler: És egyébként hadd mondjam ezt el neked: milyen károd származna neked abból, milyen kára származna a June-nal való kapcsolatodnak abból, ha Michael többé nem lenne ott? Azt mondod, hogy te [szalaghiba] a te hibád. Azt mondod te tetted őt [June-t] bizonytalanná.

Schwartz: Várj!

Chandler: Tehát ha ő többé nem lenne ott…

Schwartz: Igen?

Chandler: …akkor mit gondolsz ő [June] mit fog tenni? Vissza fog menni hozzád. Már nincs szüksége rád. Már nem is akarja többé, hogy ott legyél. Mondta nekem és mondta neked… biztos vagyok benne, hogy mondta neked, hogy ha [szalaghiba] Michael, akkor tőled megszabadul. Ezt mondta nekem. És komolyan gondolja.

Schwartz: Nos…

Chandler: Komolyan gondolja…

Schwartz: Az egyetlen dolog, amit mondtam neked korábban, hogy megmondtam neki [June-nak], hogy nem akarom, hogy ő [Michael] dolgokat vegyen neki [June-nak] Európában. Adtam neki [June-nak] egy kis pénzt. És amikor ő mégis vett neki dolgokat, ő [June] elmondta nekem és emiatt dühös lettem rá [June-ra] És ennyi, és ez igazán az egész dolog. Ez minden amiről beszélgettünk.

Chandler: Hogy érzel azzal kapcsolatban, hogy [June] el fog vele menni a turnéra? Valamelyik nap mondtad nekem, amikor ott voltál, hogy mindenki hívogatott téged és azt mondta: „A feleséged [szalaghiba]”…

Schwartz: Ez [szalaghiba]…

Chandler: És egyébként hadd mondjak neked valamit. Ez a legjobb, ami történhet vele [Michaellel], hogy az emberek azt hiszik érdeklődik June iránt.

Schwartz: Igen.

Chandler: A tény az, hogy nem érdekli. A tény az, hogy még csak nem is kedveli. Nem is kedveli őt. Ő [szalaghiba]…

Schwartz: Nem gondolod, hogy kedveli őt?

Chandler: Tudom, hogy nem. Mondta nekem, hogy nem. Ki nem állhatja. Mondta nekem ezt, amikor…

Schwartz: Huh? Ki nem állhatja?

Chandler: Nem. Mondta nekem, amikor a házamban volt.

Schwartz: Igen.

Chandler: Igen. Azon a ponton minket jobban kedvelt, mint… Jordy is. Jordy ugyanolyan, mint Michael. Ez egy egyszerű oszd meg és uralkodj volt. Mindkettőnkben olvastak.

Schwartz: Igen.

Chandler: Megnézték, hogy ki fogja engedni, hogy azt tegyék, amit tenni akarnak és aztán választottak.

Schwartz: Igen.

Chandler: És amíg beszéltem Jordy-val egy napon a [szalaghiba]…

Schwartz: Igen.

Chandler: …úgy volt, hogy nálam fognak lakni. Úgy volt, hogy összepakolnak, elhagyják June házát és idejönnek.

Schwartz: Igen.

Chandler: Úgy volt, hogy ezt teszik, mert nagyobb ellenállásba ütköztek az ő részéről, mint az enyémről. Ezt a dolgot nem mondhatod el… nem mondhatod… bizalmasan mondom neked, oké, Dave?

Schwartz: Oké.

Chandler: Igaz? Ez…

Schwartz: Abszolút.

Chandler: Senki nem tudhat erről a beszélgetésről…

Schwartz: Igen.

Chandler: …(egyszerre beszélnek, érthetetlen) kivéve te és én, rendben?

Schwartz: Oké.

Chandler: Megígéred nekem?

Schwartz: Megígérem.

Chandler: Oké. Amit el akarok mondani neked az, hogy Jordy és Michael kihasználják az embereket.

Schwartz: Igen.

Chandler: Nekik volt… úgy volt, hogy… megvolt a saját kapcsolatuk.

Schwartz: Igen.

Chandler: Úgy akarják megvalósítani, ahogy meg akarják valósítani. Nem akarják, hogy bárki az útjukba álljon [szalaghiba]… legkisebb ellenállás, és ez az amerre tartanak. Egyszerűen megosztottak és uralkodnak és June is velük tartott. És nem volt igaza, mert ezzel kárt okozott Jordy-nak.

Schwartz: Igen.

Chandler: Jordy nem elég idős ahhoz, hogy ilyenfajta [szalaghiba], amit hoz.

Schwartz: De ez egy nagy életbevágó döntés?

Chandler: Oh, mérget vehetsz rá, hogy az.

Evan Chandler tehát úgy beszél a fia és Michael Jackson kapcsolatáról, mint valami felnőtt, közös megegyezésen alapuló, kölcsönös románcról? WTF?! Mintha a Victor Gutierrez-hatást vélném ebben az elméletben felfedezni. Egyetlen normális szülő sem beszél ilyen formában a gyermeke vélt molesztálásáról!

Valójában azt látom ebben az egészben, hogy Evan féltékeny volt Michael és Jordan barátságára és belefantáziált mindenféle mást is Barry Rothman és talán Gutierrez hatására. Máshogy nem tudta magának megmagyarázni, hogy a fia miért ragaszkodik jobban Michaelhez, mint hozzá – pedig elég lett volna egy kicsit magába szállnia.

Természetesen Michael Jackson egyáltalán nem kisfiúk elcsábításának céljával barátkozott különféle családokkal (és egyébként rendszerint családokkal barátkozott, nem csupán a gyerekekkel!). Ezeknek a barátságoknak a valódi természetére rávilágít például a Cascio-családdal és -gyerekekkel kötött barátsága, amiről itt olvashatsz és megnézheted a kapcsolódó videókat is: https://jacksonaktak.wordpress.com/2010/12/19/interju-a-cascio-csaladdal-michael-jacksonrol/ 

Schwartz: Te… te… hadd kérdezzem meg: volt olyan valaha, hogy elhúzódtál a szüleidtől, amikor tinédzser voltál?

Chandler: Utáltam a szüleimet.

Schwartz: Gondolod, hogy Jordy utál téged?

Chandler: Ha még nem, akkor holnap utálni fog.

Schwartz: De miért…

Chandler: (Egyszerre beszélnek, érthetetlen), hogy…

Schwartz: Akarod azt?

Chandler: Nem számít én mit akarok.

Schwartz: De miért akarnád, hogy utáljon és miért akarod keresztülvonszolni ezen?

Chandler: Mert csak az érdekel, hogy mi történik vele hosszútávon.

Schwartz: Nos, a hosszútáv, ez egészséges lesz hosszútávon?

Chandler: A szakértők szerint?

Schwartz: Igen.

Chandler: Abszolút. A szakértők szerint, ha így megy tovább, akkor vége van. Nincs esélye arra, hogy valaha boldog, egészséges, normális ember legyen, nem [szalaghiba].

Schwartz: Tehát mi lesz, ha rákényszeríted, hogy ne találkozzon vele?

Chandler: Ne találkozzon Michaellel?

Schwartz: Igen.

Chandler: Senki sem tudja megmondani biztosra, hogy mi fog történni. A legtöbb ember úgy érzi, hogy utálni fog engem hosszú ideig és aztán egy nap, amikor idősebb lesz meg fogja köszönni nekem.

Schwartz: Igen. És mit gondolsz, miért utál most téged?

Chandler: Azt mondtam, hogy azt hiszem ő… azt mondtam, hogy talán utál, talán nem utál engem most…

Schwartz: Igen.

Chandler: …de holnap biztosan utálni fog. Miért fog utálni? Mert elveszem tőle Michaelt. Ezért.

Schwartz: Igen.

Chandler: És ez egy…

Schwartz: Tehát igazán úgy gondolod, hogy Michael rosszat tesz neki?

Chandler: Tudom, hogy Michael rosszat tesz neki.

Schwartz: Igen.

Chandler: Tudod, hogy honnan tudom ezt? Miért, Dave… ha meg tudod nekem ezt mondani, gondolkodj el róla logikusan. Mi oka lehet arra, hogy meg akar minket osztani… [szalaghiba], hogy el akar távolítani engem az útból? Mi lenne az ok, hacsak nincs valami rejtegetnivalója?

Schwartz: De…

Chandler: Tudom, hogy mit kell elrejtenie. Történetesen tudom mi az.

Schwartz: Igen.

Chandler: De nem mondhatom el neked.

Schwartz: Oké.

Chandler: Csak logika szempontjából kérdezlek. Ismersz engem. Én nem… én egy elég liberális fickó vagyok.

Schwartz: Igen.

Chandler: Senkinek nem állok az útjába, oké? Úgyhogy, úgy értem, mi lehet az oka arra, hogy el akar távolítani az útból annyira, hogy egyikük sem fogadja a telefonhívásaimat és egyikük sem akar beszélni velem?

Schwartz: Szerintem Jordy csak példát vett az én visszahúzódásomról.

Eléggé szöget ütött a fejembe ez a “liberális vagyok, nem állok senkinek az útjába” szöveg az adott szövegösszefüggésben…  Csak nem arra céloz itt Evan, hogy ha Jackson pedofil lenne (azért a feltételes mód, mert nem volt az!), akkor simán engedne egy ilyen  “kapcsolatot”, ami az ő beteg agyában megfogant, azzal a feltétellel, hogy Michael és Jordan nem zárják őt ki az életükből? Biztosra nem mondhatom, hogy erre gondolt, de majd még egyszer elhangzik ez a “liberális vagyok” megjegyzés a bárbeszédben hasonlóan érdekes kontextusban…

S az is eszembe jut itt, amit Mary A. Fischer 1994-es cikkében olvashatunk:

„Amikor Jackson és a fiú 1993 májusában Chandlernél tartózkodott, Chandler sürgette az előadót, hogy töltsön több időt a fiával a házában.

Források szerint Chandler még azt is javasolta, hogy Jackson építsen egy kiegészítő épületet a házához, hogy ott lakhasson velük. Miután felhívta az építésügyi hivatalt és rájött, hogy ezt nem teheti, Chandler tett egy másik javaslatot: Jackson építsen neki egy új házat.”

Szóval itt felmerül bennem, hogy mit is akart tulajdonképpen Evan?

A helyzet az, hogy miután Evan előállt Michaelnek ezekkel a beteg javaslatokkal, az énekes akkor kezdte el kerülni őt – nem fogadni a telefonhívásait stb. Pedig hát egy valódi pedofilnak nem magát a paradicsomot jelentették volna ezek a felajánlások és Evan “liberális” nézetei?

(És egyébként újra hallunk Evan “szakértőiről”, akik hátulról súgdosnak a fülébe…)

Chandler: Nos, az egyik lecke, amit meg fog tanulni az, hogy ez az út nem működik. Látod, te magad épp most tanultad meg ezt a leckét. A visszahúzódásoddal, amint azt te mondtad a saját szavaiddal, te vagy az egész probléma oka.

Schwartz: Igen, azt hiszem én vagyok.

Chandler: Oké. Tehát ezt teszi veled a visszahúzódás. Az én hozzáállásom az egész dologhoz az, hogy az az ember… az, aki nem beszél az akinek nincs igaza, pont…

Schwartz: Igen.

Chandler: …nem számít mi volt a tett, úgy hiszem, hogy mindent meg lehet előzni, minden rossz tett, amit bárki tesz…hacsak igazán patologikus nem vagy…

Schwartz: Igen.

Chandler: …valószínűleg megelőzhető, ha csak találtál valakit, aki leülne [szalaghiba] tudod mit? Még csak vissza sem kell beszélniük és adniuk neked [szalaghiba], ha kiadod, akkor minden rendben lesz, de ez az én megközelítésmódom. Az a megközelítésmódom, hogy azok az emberek, akik nem beszélnek, azoknak nincs igaza.

Schwartz: És én ezzel teljesen egyetértek.

Chandler: Nos, akkor nincs igazad.

Schwartz: Nem. Én…

Chandler: Te (érthetetlen)…

Schwartz: Csak azt mondtam nincs igazam, de itt a másik… úgy értem, hogy Jordy 13 éves. Én felnőttekről beszélek. Úgy értem, nem tudom, hogy ő… úgy értem, te vagy az apja. Te vagy a példaképe.

Chandler: Nem. Nem vagyok a példaképe.

Schwartz: De igen, te vagy, mindenképpen…

Chandler: Már nem.

Schwartz: Te vagy, egyértelműen, hosszútávon, te vagy a példaképe.

Chandler: Nincs… nem lesz hosszútáv, ha a dolgok így folytatódnak, mint most.

Schwartz: Igen.

Chandler: …minden rendben. Amint azt mondom, hogy te nem [szalaghiba] senki…

Schwartz: Keresztülmentél azon?

Chandler: Igen, keresztülmentem azon.

Schwartz: És mennyi idős voltál?

Chandler: Miért… oh, a szüleimmel?

Schwartz: Igen.

Chandler: Nem, nem mentem keresztül azon a szüleimmel. Sosem volt semmi külső behatás rajtam…

Schwartz: Igen.

Chandler: …ami hatalmasabb volt, mint a szüleim.

Schwartz: Nos, úgy értem, hogy Michael nagyon elragadó anélkül, hogy próbálna az lenni.

Chandler: Oh, próbál, hidd el. Csak úgy tűnik, mintha nem próbálna, mert olyan fene jó benne.

Schwartz: Nos, úgy értem, ez…

Chandler: Dave, lóvá tett engem…

Schwartz: Igen.

Chandler: … mondom neked. Lóvá tett, egy ideig.

Schwartz: Úgy értem, úgy gondolod, hogy ez…

Chandler: Nem volt ok arra, hogy kirekesszenek, hacsak ők… hacsak nem arra van szükségük, hogy távol legyek, hogy bizonyos dolgokat csinálhassanak, amikről nem gondolom, hogy jó, ha csinálják.

Schwartz: Igen.

Chandler: És én… és nemcsak ez, de nincs is semmi mondanivalóm róla, oké [szalaghiba] úgy gondolom, hogy amit csinálnak és az nem rossz és így talán nincs igazam…

Schwartz: Igen.

Chandler: …de még arra sincs esélyem, hogy kifejezzem azt.

Schwartz: Szerintem mindez… mindez fair, mert…

Chandler: Jó kommunikációm volt Michaellel.

Schwartz: Igen.

Chandler: Barátok voltunk, tudod. Kedveltem őt.

Schwartz: Igen.

Chandler: Tiszteltem őt mindenért ami, tudod. Nem volt rá oka, hogy ne hívjon többé. Felhívhatott volna.

Schwartz: Igen.

Chandler: Tulajdonképpen, Dave, én… kérdezd meg Jordy-t! Egy nap a szobában ültem és beszélgettem Michaellel és elmondtam neki pontosan, hogy én mit akarok ettől az egész kapcsolattól, hogy én mit akarok [szalaghiba], oké, szóval nem kellett megfejtenie engem.

Schwartz: Igen.

Chandler: És az egyik dolog, amit mondtam neki az, hogy mindig tudnunk kell egymással beszélni.

Schwartz: Igen.

Chandler: Ez a szabály, oké, mert tudom, hogy amint abbahagyod a beszélgetést furcsa dolgok kezdenek történni és emberek [szalaghiba]…

Schwartz: A képzelet veszi át a hatalmat.

Chandler: A képzelet megöl.

Schwartz: Így van.

Chandler: Ez mindenféle problémákat okoz és így, úgy értem…

Schwartz: Úgy értem, meg tudod ezt tenni…

Schwartz és Chandler itt kimondták a lényeget! A KÉPZELET vette át a hatalmat, csak mert Michael elvágta Evannal a kommunikációját – nyilvánvalóan pontosan Evannak az előbb már említett  őrült  rögeszméi és javaslatai miatt!

Chandler: Gondolod, hogy te… nézd. Tudod milyen ez? Kimész… figyelj. Én… az a régi mondás, tudod. Valami filmből van. Hogy is van? „Csak mert paranoiás vagyok, nem jelenti azt, hogy valaki nem [szalaghiba].” Ismered ezt a mondást?

Schwartz: Igen.

Chandler: Oké. Azt jelenti igazán, hogy lehet, hogy azt gondolod őrült vagyok…

Schwartz: Igen.

Chandler: …(egyszerre beszélnek, érthetetlen) amit gondolok az tulajdonképpen igaz, de elmondom neked, hogy megvolt nekem minden egyes lány… nem viccelek… minden [szalaghiba], akivel valaha randiztam, a legelső lánytól a legutolsóig mindegyik megcsalt és én soha nem csaltam meg senkit.

Schwartz: Igen.

Chandler: Én soha nem tenném. Nos, ha akarnék, ezen történet alapján kibaszottul paranoiás lehetnék a lányokkal kapcsolatban, soha nem…

Schwartz: Igen.

Chandler: …lennék képes [szalaghiba] kapcsolatra. Nem lennék képes [szalaghiba] amilyen volt, nem lehetne családom. Egy kibaszott őrjöngő bolond lennék. Oké?

Schwartz: Igen.

Chandler: De mit akarok ezzel mondani? Azt, hogy az egyetlen dolog, ami visszatart attól, hogy beszélni tudok róla és biztosíthatnak [szalaghiba] róla a képzeletemben… úgy értem, a feleségem nincs itthon ma éjjel.

Schwartz: Igen.

Chandler: Reggel kettőig megbeszélésen lesz.

Schwartz: Igen.

Chandler: Igaz? Ez sokszor megtörtént.

Schwartz: Igen.

Chandler: Jövőre el fog menni a Cannes-i Filmfesztiválra….

Schwartz: Igen.

Chandler: …igaz? Tudod te milyen ez?

Schwartz: Igen.

Chandler: Az a filmfesztivál egy kibaszott szexparti.

Schwartz: Igen.

Chandler: Jövőre, nélkülem, oké? Nos, ha nem lenne lehetőségem beszélni vele a félelmeimről, a [szalaghiba] valószínűleg lelőném őt, vagy elválnék tőle.

Schwartz: Igen.

Chandler: És nem őt személy szerint mondom. Nem számít ki lenne az… Teréz anya is lehetne a feleségem, akkor is ugyanez lenne az érzésem. Csak azért van, mert [szalaghiba] voltam… az ujjam már annyiszor beragadt a konnektorba, hogy nem akarok ismét beragadni, így én… és a lányok ezt teszik velem, tudod? Állandóan átbasznak, úgyhogy…

Schwartz: Tehát mi volt…

Chandler: …zavar. Lehet, hogy teljesen irracionális vagyok…

Schwartz: Igen.

Chandler: …de tudod, hogy miért nem őrültem ebbe bele és van nagyszerű kapcsolatom és bízom benne és miért van minden rendben?

Schwartz: Igen.

Chandler: Mert ő leül és beszél velem róla.

Schwartz: És vadul szerelmes beléd.

Chandler: Azt mondja az.

Schwartz: Az.

Chandler: Oké.

Schwartz: Úgy értem, ez nagyon nyilvánvaló.

Chandler: És akarod tudni mit mondtam neki? Ezt mondtam neki. Azt mondtam: “June… Monique” – mondom – „ha valaha is valaki mással akarsz aludni vagy ha már nem szeretsz, ha odajössz hozzám és elmondod [szalaghiba] ki a házból és szétbaszod az agyát, örökre szeretni foglak, támogatni foglak és minden jót kívánok neked. De ha fordítva történik és először baszol vele és utána [szalaghiba] megöllek, pont.” Azt mondtam: „Ezek a szabályok. Ha velem akarsz maradni, akkor meg kell értened, hogy én csak így tudok túlélni. Így élek.”

Schwartz: Igen.

Chandler: Minden… ez az, ami a kapcsolatokat igazán…

Schwartz: Nos, a bizalom nagyon fontos.

Chandler: Ha a kapcsolatokról beszélünk mint mi… mint az igazán intimek, oké?

Schwartz: Igen.

Chandler: Mint te és én. Az életemet is rád bíznám.

Schwartz: Igen.

Chandler: És tudom, hogy te is bízol bennem.

Schwartz: Igen.

Chandler: Oké? És Monique-nak azt mondtam: „Csak ennyit várok.”

Schwartz: És mit mondott?

Chandler: Azt mondta: „Megértem. Rendben van.” Azt mondta: „Sosem fog megtörténni. Nem tudom miért hozod ezt fel, de ha fel is hozod én nem fogom ezt tenni. Bízz benne! Nem fog megtörténni.” Mondtam: „Oké. Én csak… megmondom neked most, idő előtt”…

Schwartz: Ez a jó kommunikáció.

Chandler: Igen. Úgy értem, nem szégyellem…

Schwartz: Igen.

Chandler: …nem tartom magamban. Jó házasságot akarok és egy jó kapcsolatot.

Schwartz: Igen.

Chandler: …és tudom, hogy ez egy olyan ügy, ami zavar engem, nem számít ki lenne a lány.

Schwartz: Igen.

Chandler: Oké? Én nem…

Schwartz: Bármilyen…

Chandler: …(egyszerre beszélnek, érthetetlen) személyes ellene.

Schwartz: Igen.

Chandler: Csak ilyen vagyok. Ez az én problémám, így tudatom vele, hogy van egy problémám. Nem rejtek el semmit. Nem próbálok egy macho jófej lenni ezzel kapcsolatban.

Schwartz: Igen.

Chandler: És így, ha nem tudtam volna beszélni vele, akkor ez a házasság már réges-régen véget ért volna.

Schwartz: Igen.

Chandler: Mert [szalaghiba]…

Schwartz: Nem így tanulunk?

Chandler: A képzeletem miatt, Dave.

Gondolom a fentiekhez nem is kell igazán kommentár. Evant a képzelete – még pontosabban a kényszerképzetei – irányítják. A feleségét megfenyegette, hogy megöli, ha megcsalja és ezt neki utólag kell megtudnia. Hogy ez ennek a beteg embernek a részéről mennyire nem csak üres duma, azt megmutatja az a tény, hogy 2005-ben kevésen múlt, hogy ne ölje meg saját fiát, Jordant! Ez az ember valóban képes volt bármire, ha a képzelete vette át az uralmat! Márpedig elmondása szerint mindig a képzelete vette át az uralmat, ha nem állt vele szóba az az illető, akivel kapcsolatban kényszerképzetei támadtak. Ilyen kényszerképzet volt az, amit fia és Michael Jackson kapcsolatáról gondolt!

Schwartz: Igen, de nem a tapasztalatokból tanulunk…?

Chandler: (Egyszerre beszélnek, érthetetlen) akarod tudni mit gondolok igazán? Igazán azt gondolom, hogy a legtöbb ember nem tanul. Úgy gondolom, hogy valamikor az életünk során kialakulnak viselkedésmintáink és még akkor sem tudjuk megszakítani őket, ha tudjuk, hogy nem helyesek.

Schwartz: Tudod…

Chandler: A legtöbb ember nem tudja megváltoztatni a viselkedését.

Schwartz: Nos…

Chandler: (Egyszerre beszélnek, érthetetlen) ők egy bizonyos…

Schwartz: Igen is és nem is, de szerintem te…

Chandler: Nézd meg magadat! Meg fogsz változni amiatt ami itt történt?

Schwartz: Nos, érdekes…

Chandler: (Egyszerre beszélnek, érthetetlen) más leszel? Jobb lesz a házasságod? Fogtok… tudod, nektek nincs jogotok házasnak lenni. Ezt sokszor megmondtam June-nak is. Felhívott és mindig azt kérdezte: „Felhívta Dave Kelly-t? Felhívta Dave Jordy-t?” Nem. Miféle kibaszott házasságotok van nektek? Miért nem váltok el, hogy végre láthassa legalább a gyerekeit…

Schwartz: Igen.

Chandler: Tudod, ha miattad nem akar átmenni a házba, akkor váljatok el, hogy láthassa a gyerekeit. Nincs ezzel semmi baj. Tudod, lehet, hogy barátnak jobbak lesztek. Ő [June] és én jobb barátok voltunk, amikor [szalaghiba] és azt mondom neki, ha nincs… ha nincs kommunikáció, akkor nincs értelme együtt lenni senkivel, legyen az egy házasság vagy egy barátság vagy egy üzleti kapcsolat. Ha nem tudtok leülni és beszélni [szalaghiba], akkor végül pusztulás lesz és itt ez történt. Kizárnak a legfontosabb dologból az életemben. Tulajdonképpen nincs életem. Nem is akarok életet [szalaghiba].

Schwartz: Én is megértem, de el kell mondanom neked, hogy a veled való beszédben ezúttal, nézd, Jordy engem másol.

Chandler: Nos…

Schwartz: Úgy értem, egyértelműen engem másol. Úgy értem, mindkettőnkkel volt amióta… úgy értem, nálam volt amióta… majdnem olyan régóta, mint nálad.

Chandler: Ez igaz.

Schwartz: És ő…

Chandler: (Egyszerre beszélnek, érthetetlen) olyan régóta, amióta tudatában van ki van körülötte…

Schwartz: Igen, úgyhogy…

Chandler: …sokat tanult tőled.

Schwartz: Igen, és az egyik amit megtanult, valószínűleg, a visszahúzódás, mert én is azt teszem, de, tudod, én nem ostorozom magam emiatt. Csak objektíven nézem. Úgy értem, reálisan. Úgy értem, azt mondanám…

Chandler: Te nem (érthetetlen) és bizonyos értelemben keresztülvisszhangzott a családon…

Schwartz: Igen.

Chandler: …és részben ennek az egésznek az oka volt, ami történt.

Schwartz: Igen, de úgy értem ő, tudod, ő tanult egy csomó jó dolgot is tőlem.

Chandler: Igen, biztos vagyok benne, hogy ő…

Schwartz: De, tudod, úgy értem, nem mindenki tökéletes.

Chandler: Nem. Nem mindenki.

Schwartz: De azt gondolom…

Chandler: (Érthetetlen) kivéve mindenki, de el kell várnod azoktól az emberektől, aki azt állítják szeretnek, hogy kommunikáljanak veled, mert ha van kommunikáció, akkor nincs semmi. Mi értelme van a kapcsolatodnak? Az embereket nem érdekled még annyira sem, hogy… elmondod nekik… tulajdonképpen elmondtam June-nak mennyire fáj nekem. Azt mondtam….

Schwartz: Igen.

Chandler: …”fáj, June. Minden nap sírok. Meghalok.”

Schwartz: Igen, de ők keresztülmennek minden…

Chandler: Tudod mit mondott nekem?

Schwartz: Mit?

Chandler: „Nos, ez nagy kár. Baszd meg.”

Schwartz: Nos, de nem teheted… úgy értem, ismered June-t.

Chandler: Nem tudok kifogásokat találni June-nak.

Schwartz: Nem is lehet… nincs semmi kifogás. Úgy értem, mindnyájunknak megvannak a maga jó pontjai és rossz pontjai, és mind vannak dolgaink, amik…

Chandler: Úgy gondolom, tudod, az ő rossz pontjai [szalaghiba] túl messzire mentek. Tényleg úgy gondolom.

Schwartz: Úgy gondolom a teljes képet kell nézned. Úgy értem, most beszélünk…

Chandler: Azt nézem… Jordy képét nézem. Az az egyetlen kép, amit nézek. Én… June nem része annak.

Schwartz: De gondolod, hogy…

Chandler: A holnapi nap után tudni fogom… sőt, nem is csak a holnapi nap után. Már megtörtént. Már nem akarom, hogy bármi közöm legyen June-hoz, mert June nem része a családomnak. A fejemben ő meghalt. Nem is akarok többé beszélni róla. [Szalaghiba] ülni a vádlottak padján és teljesen megalázva, vagy egy pisztolycső végén. Ez az egyetlen, ahogy June-t látni akarom most. Neki [szalagiba] tenni ezt a gyerekkel. És ismét, ez nem helyes. Teheti velem. Nem teheti a gyerekemmel. Nem helyes.

Schwartz: Úgy értem, hogy úgy gondolod, hogy ami történik, ha azt gondolod, hogy az rossz neki [Jordy-nak], ő [June] ezt, tudod, rosszindulatból tette?

Chandler: Akarsz tudni valamit? Nem is kell megkérdezned tőlem. Lehetnél… amint korábban mondtad le akarsz ülni és beszélni akarsz az emberekkel, akikkel beszéltem…

Schwartz: Igen.

Chandler: …lesz rá lehetőséged, ha akarod. Menj és kérdezd meg a szakértőket…

Schwartz: Igen.

Chandler: …és nem kell megkérned. Amúgy is ott lesznek. Nincs egyetlen ember sem ezen a világon [szalaghiba] nem tud megtalálni egy embert…

Schwartz: Igen.

Chandler: …nem ért egyet velem. Én vagyok az, akivel nem értenek egyet… én tudni sem akartam róla.

Schwartz: Igen.

Chandler: Mondogattam: „Nem, ez rendben van. Nincs semmi baj. Ez nagyszerű.” Szakértőknek kellett meggyőzniük engem [szalaghiba], hogy ha nem cselekszem…

Schwartz: Igen.

Chandler: …a fiam visszafordíthatatlan károkat szenved a hátralévő életére [szalaghiba]. Ezt hallottam.

Evan volt feleségét, gyermeke anyját tehát a vádlottak “teljesen megalázva” vagy “egy pisztolycső végén” szeretné látni. Amikor pedig Schwartz ismét megkérdi, hogy úgy véli-e, hogy az a valami, ami szerinte folyik rossz Jordy-nak, akkor azt feleli, hogy kérdezze meg a “szakértőket”. Megint egy külső véleményre hivatkozik, olyan emberekére, akik személyesen nem is ismerték Jacksont. Ezek a “szakértők” győzték meg Evant arról, hogy valami történik, nem a fia és nem is valami olyan dolog, amit ő látott.

Schwartz: Mert a barátja idősebb vagy az egész csábítás miatt?

Chandler: Nos, tudod, a kor önmagában nem káros dolog.

Schwartz: Igen.

Chandler: De előnyt lehet belőle kovácsolni és bizonyos módon Michael felhasználja a korát és a tapasztalatát és a pénzét és a hatalmát Jordy nagy előnyére. A probléma az, hogy kárt is okoz neki, nagy kárt, a saját önző okaiért. Nem az a jótékony, kedves ember, akinek tűnik.

Schwartz: Gondolod, hogy…

Chandler: (Egyszerre beszélnek, érthetetlen) önző okok itt.

Schwartz: Úgy érted, hogy kárt okoz Jordy-nak, mert kivette a valóságból?

Chandler: Nem annyira a valóságból vette ki. Inkább amibe bevitte.

Schwartz: Igen.

Chandler: Úgy értem, nem akarok körmönfont lenni. Csak nem lehet…

Schwartz: Nem mondhatod el nekem.

Chandler: …konkrétan róla, de elmondom neked ismét, hogy minden egyetlen dologról szól. Ők nem akarnak beszélni velem.

Schwartz: Igen.

Chandler: Jordy…igen, ő 13 éves. Ő csak [szalaghiba] reméli, hogy a probléma majd magától elmúlik, de June elég idős, hogy jobban tudja. June az, aki frusztrált engem.

A szakasz elején elhangzó kérdés: “Mert a barátja idősebb vagy az egész csábítás miatt?” Itt az angol “friend” szó szerepel, tehát a szó hétköznapi értelmében vett sima “barát”, még mielőtt valaki félreértené. A “csábítás” szó “seduction” az eredeti angolban. Nem valószínű, hogy Schwartz itt szexuális csábításra gondol, mivel máshol is felmerül ez a kifejezés a párbeszédben és azok alapján úgy tűnik, hogy inkább Jackson karizmájára, hírnevére, pénzére gondolnak, amikor ezt a kifejezést használják vele kapcsolatban. Például amit korábban úgy fordítottam Schwartztól, hogy “Nos, úgy értem, hogy Michael nagyon elragadó anélkül, hogy próbálna az lenni” – ott is a “seductive” (csábító) szó szerepelt az eredetiben.

Ezt az értelmezést megerősíti Chandler reakciója is: “Michael felhasználja a korát és a tapasztalatát és a pénzét és a hatalmát Jordy nagy előnyére. A probléma az, hogy kárt is okoz neki, nagy kárt, a saját önző okaiért.”

Ezek a mondatok azért érdekesek, mert szinte szóról szóra szerepelnek abban az interjúban, amit néhány hónappal később a pszichológus Dr. Richard Gardner készített Jordannal! Ami arra utal, hogy Jordan ott Evan elméleteit böfögte vissza és apja tréningezte arra, hogy mit mondjon! De a jövőben majd foglalkozom még bővebben azzal az interjúval is.

Schwartz: Nos, tudod, ez a helyzet: beszéltem róla ma Jordy-val, arról, tudod, hogy nem akarja felvenni veled a kapcsolatot és nem hívott fel téged Apák Napján és nem küldött neked semmit. June-t is zavarba ejtette… és ez az igazság és ez tőle [Jordy-tól] van. June mindent megtett azért, hogy rávegye, hogy küldjön neked lapot, hogy hívjon fel, meg minden. Ő [Jordy] csak frusztrált, tudod, és nem tudom miért… tudod, olyan. mintha meg lenne ijedve vagy nem tudná mit tegyen…

Chandler: (Érthetetlen)

Schwartz: Tessék?

Chandler: June nem tett semmit azért, hogy felhívjon vagy lapot küldjön nekem, ő maga ismerte el, amikor legutóbb beszéltünk. Leszarja – ezt mondta nekem.

Schwartz: Nos, de én ezt nem hiszem, mert, úgy értem…

Jordan tehát nem akarta felhívni sem apját Apák Napján. Talán ez összefüggésben van azzal, hogy – Ray Chandler “All that glitters” című könyve alapján – Evan ekkor már zaklatta nemcsak Jacksont, de fiát is őrült, rögeszmés kérdéseivel arról, hogy “mi van közöttük”. Ray Chandler könyvében egész pontosan így szerepel a jelenet:

„Hé, Jordie! Te és Michael csináljátok?”

„Ez gusztustalan!” – reagált Jordie – „Én nem vagyok olyan!”

”Csak vicceltem.”

Bájos. Csoda, ha a gyerek meg volt ijedve és nem szívesen beszélgetett Evannal? Akárcsak maga Jackson.

Chandler: (Egyszerre beszélnek, érthetetlen) mondott nekem.

Schwartz: Mert, úgy értem…

Chandler: Én…

Schwartz: June-nal és… én beszéltem ma velük.

Chandler: Nos, akkor [June] hazudik neked, Dave.

Schwartz: Nos, de Jordy hazudna?

Chandler: Most be vannak szarva.

Schwartz: Nem. Jordy… nem, mert nem tudnak semmit róla. Még azt sem mondtam el nekik, hogy beszéltem veled ma reggel, oké?

Chandler: (Egyszerre beszélnek, érthetetlen) tudni, hogy hallottad az üzenetet.

Schwartz: Igen.

Chandler: És minek mész oda nagy hirtelen? Nem voltál ott…

Schwartz: A múlt éjjel volt az első éjjel, hogy ott voltam.

Chandler: Igen. Véletlenül?

Schwartz: Nos, Kelly-nek születésnapja van. Úgy értem, tudod, én… nekem is nehéz. Nem könnyű. Úgy értem, nem igazán tudod mi van velem, de, úgy értem, ezek nagyon-nagyon-nagyon nehéz idők nekem.

Chandler: És akkor mi van?

Schwartz: Nagyon.

Chandler: Tehát azt mondod, hogy a problémád miatt feláldozod a gyerekeket.

Schwartz: Nos, én…

Chandler: (Egyszerre beszélnek, érthetetlen) pénz mind…

Schwartz: Igen. Én csak… elbasztam, de…

Chandler: Igen, elbasztad.

Schwartz: Igen, de…

Chandler: (Egyszerre beszélnek, érthetetlen) én nem baszom el…

Schwartz: …amikor megpróbálsz túlélni…

Chandler: Hé, Dave, nem számít. Akarsz tudni valamit? Amikor az apám rák miatt haldoklott…

Schwartz: Igen.

Chandler: …és neki volt… volt egy autóbalesete, amiben eltört a lába és a hátgerince…

Schwartz: Igen.

Chandler: …ugyanakkor és hihetetlen fájdalmai voltak…

Schwartz: Igen.

Chandler: …beszélgettem vele róla…

Schwartz: Igen.

Chandler: …és azt mondta: „Tudod mit?” Én azt mondtam: „Miért nem… beszélsz soha… soha nem beszélsz róla, soha nem panaszkodsz senkinek.” Azt mondta: „Tudod mit? Mert mindenkinek megvannak a saját problémái és senki nem fogja azt gondolni, hogy az én problémám kisebb, mint az övék.”

Schwartz: Igen.

Chandler: Úgyhogy bármennyire rossz is a problémád [szalaghiba] nem biztos, hogy ugyanazon a szinten van, de érzelmileg, pénzügyileg, pszichológiailag annyira letaglóz engem [szalaghiba].

Schwartz: És én ezt elfogadom.

Chandler: Oké.

Schwartz: De én… hadd….

Chandler: Elmondom ezt neked: Akármennyire rossz is az életem, hajlandó vagyok hagyni, hogy sokkal rosszabb legyen…

Schwartz: Igen.

Chandler: …és feláldozni bármit… és még csak nem is tekintem ezt áldozatnak… feladni bármit, hogy a fiam ne szenvedjen kárt. Te nem vagy erre hajlandó. Szétesel csak hogy megmentsd az egyik gyerekedet [szalaghiba] távol a praxisomtól, a családomtól, a feleségemtől, Cody-tól, mindenki mástól, megtenni, amit meg kell tennem…

Schwartz: És gondolod, hogy ez meg fogja menteni Jordy-t? Úgy értem, nem gondolod, hogy van középút?

Chandler: Nem. Nem fogjuk megmenteni. June nem fogja megmenteni. Ki fogja megmenteni? Nekem kell lenni…

Schwartz: Úgy értem, tényleg úgy gondolod, hogy ő…

Chandler: …annak.

Schwartz: Nem gondolod, hogy ez csak befutja a pályáját?

Chandler: Dave…

Schwartz: Úgy értem, jobban tudod mint én, hogy én hátrányban vagyok.

Chandler: Nos, akkor, kérdés nélkül el fogom neked mondani. Ez túl messzire ment.

Schwartz: Igen.

Chandler: Jordy soha többé nem lesz az az ember, aki volt.

Schwartz: Igen.

Chandler: Ez soha… mire befutja a pályáját…

Schwartz: Igen.

Chandler: …ha megfutja, akkor annyira károsodni fog, hogy sosem fog felépülni…

Schwartz: Igen.

Chandler: …és ez nem az én véleményem. Úgy értem, történetesen már elhiszem, mert felnyitották a szemeimet…

Megint: nem az ő véleménye, de történetesen már elhiszi, mert “felnyitották a szemét”…

Schwartz: Igen.

Chandler: …de nem én vagyok, aki először [szalaghiba], tehát, amit mondok neked az, hogy cselekszem, mert [szalaghiba] nagy károkat fogok neki okozni, és mondd meg nekem, hogy talán ez most kárt fog neki okozni. Úgy gondolom, hogy sokkal jobban károsodik, ha nem teszek semmit, ezenkívül most meggyőződésem, hogy ha semmit sem teszek, akkor én, azzal, hogy nem teszek semmit, kárt okozok neki és én nem…

Schwartz: Megbeszélted ezt Monique-kal?

Chandler: Nem igazán.

Schwartz: Igen.

Chandler: Úgy értem, nem akarom belekeverni. Úgy értem, ő csak azt szeretné, hogy az egész dolog elmúljon.

Schwartz: Igen.

Chandler: De volt egy jó kis kapcsolatunk és egy nagyszerű új házasságunk és egy kellemes kis családunk…

Schwartz: Igen.

Chandler: …és minden fantasztikus errefelé.

Schwartz: Igen.

Chandler: És tudod, megpróbáltam elmagyarázni Cody-nak, hogy a testvére miért nem hívja és miért nem jön ide. Tudod [szalaghiba] az egész világ, és nem túlzok.

Schwartz: (Érthetetlen) Jordy.

Chandler: Igen. Kérdezd meg Monique-ot, ha beszélsz vele, hogy [Jordy] nem hozza-e fel minden beszélgetésnél…

Schwartz: Igen.

Chandler: …(egyszerre beszélnek, érthetetlen) ki nap közben. Cody körülbelül két hetet töltött azzal, hogy kisírta a szemeit. Rémálmai voltak Jordy-ról. Felkelt az éjszaka közepén és sírva jött az ágyunkba. Hallgattam, ahogy beszélt és én is kiborultam…

Schwartz: Igen.

Chandler: …és én nem tudtam még csak… úgy értem, nem tudtam még csak… nem tudtam… nem tudtam mit mondjak neki, tudod? Mit mondhatnál?

Schwartz: Igen.

Chandler: Ez volt a legszomorúbb dolog [szalaghiba]. Úgy értem, hogy teszed ezt? 13 éves. Nincs… tudod, és egy [szalaghiba] jön bele? Felteszem a kérdést neked: ha Michael Jackson csak egy átlagos 34 éves személy lenne, akkor megtörténne ez az egész? Nem. Hatalma van, pénze van, csábítóereje van. [Szalaghiba] történik [szalaghiba] elcsábították őket a családtól hatalommal és pénzzel.

Schwartz: Igen.

Chandler: És ennek a fickónak az imázsával.

Schwartz: Igen.

Chandler: Nem lehetne ugyanez az ember a hatalom és a pénz nélkül és még csak szóba sem állnának vele. Te is tudod, én is tudom. Szóval a hatalmáért és a pénzéért és az imázsáért June és Jordy szétrombolták a családot, és még ha [szalaghiba] sokkal jobban, mert leültem és beszéltem vele és mondtam neki sokkal azelőtt, mielőtt ilyen messzire jutottunk…

Schwartz: Igen.

A “csábítás” megint szóba jön és láthatjuk, hogy milyen értelemben: pénz, hatalom, imázs. Evan úgy véli, hogy Jordan és June emiatt ragaszkodnak Michaelhez.  És azt mondja “June és Jordy szétrombolták a családot” emiatt. Így beszélünk egy molesztált gyerekről? Hogy szétrombolta a családot?

“Cody” – valójában Nikki a neve – Evan és “Monique” közös gyermeke, Jordan féltestvére.

Chandler: …hogy Cody nagyon hisztérikus volt miatta.

Schwartz: És mit mond erre?

Chandler: Azt mondta, hogy ő, tudod, majd felhívja és beszél vele, meg minden, és megpróbálta, tudod.

Schwartz: Igen.

Chandler: Amint az idő múlt, az eltelt idők aközött, amikor felhívta vagy meglátogatta Cody-t egyre hosszabbak és hosszabbak és hosszabbak és hosszabbak lettek, amíg [szalaghiba] többé. És tudod mit? Ugyanezt csinálta Kelly-vel? Kelly csak azért van ott, mert történetesen June is ott van…

Schwartz: Igen.

Chandler: … de ha [szalaghiba] most, June nem lenne a képben és Kelly sem lenne, jobban, mint én.

Schwartz: Igen.

Chandler: Régen ejtették volna őt [June-t]. Még mondták is nekem [szalaghiba]. Ki nem állhatják őt [June-t].

Schwartz: Várj! Jordy ki nem állhatja June-t?

Chandler: Igen. Egyikük sem kedveli őt. Senkit sem kedvelnek, csak egymást.

Schwartz: Igen.

Chandler: Nem kedvelnek téged, és nem kedvelnek engem és nem kedvelik őt [June-t]. Nem akarják, hogy bárki közéjük álljon. [szalaghiba] el kell távolítani. Folytasd és meglátod… mondd meg June-nak. Mondd meg June-nak, hogy kezdjen el mindenre „nemet” mondani, amit akarnak…

Schwartz: Igen.

Chandler: …és nézd meg mi történik. Ő csak azért van még ott, mert „igent” mond [szalaghiba] kedvenc, amíg azt mondtam „igen”. Hidd el! Nem tudom mi történt Jordy-val, csak azt, hogy nem érdekli, szó szerint nem érdekli, ha valaha újra láthatná. Reméli, hogy elmegyek és nem zavarom őt. Ez [szalaghiba].

Schwartz: Nos, tudom, hogy ez nem igaz.

Chandler: (Egyszerre beszélnek, érthetetlen) Michael.

Schwartz: Tudom, hogy ez nem igaz.

Chandler: Mondom neked. De ez nem számít, tudod. Én nem veszem ezt személyesnek. Csak próbálom azt tenni amiről úgy hiszem annak alapján, amit mondtak, hogy a helyes cselekedet, hogy ne essen kár benne [Jordy-ban]. Úgy értem, sajnos June és [szalaghiba] mert azért, hogy megóvjam Jordy-t bizonyos dolgoknak ki kell derülnie és az a kettő nem fog tudni úgysem semmit sem felhozni a védelmére. Egyszerűen csak [szalaghiba] rettenetesen el lesznek pusztítva.

Schwartz: Gondolod, hogy ez segít Jordy-n?

Chandler: Igen, ez segíteni fog Jordy-n, mert nem… soha többé nem fogja látni Michaelt. Ez…

Schwartz: Úgy értem, úgy gondolod, hogy…

Chandler: És valószínűleg June-t sem fogja látni soha többé, ha ezt keresztülviszem.

Schwartz: Gondolod, hogy…

Chandler: Hacsak nem engedem.

Schwartz: Gondolod, hogy ez hatással lenne rá?

Chandler: Mi?

Schwartz: Hogy ő… hogy ez erőszakkal történik?

Chandler: Úgy érted, hogy Michael ezt tette vele?

Schwartz: Nem. Azt, hogy te, hogy te arra kényszeríted, hogy ne találkozzon valakivel többet vagy hogy elveszed az anyjától?

Chandler: Nos, arra fogom kényszeríteni, hogy ne találkozzon…

Schwartz: Igen, de gondolod, hogy így kell ezt csinálni?

Chandler: Igen. Arra a hitre juttattak, hogy ezt helyes tenni. Tulajdonképpen, ez a helyes dolog, mert, honnan tudod? Nem tudod mi…

Schwartz: Fogalmam sincs.

Tehát itt Evan megint úgy beszél Michael és Jordan általa vélt kapcsolatáról, mint valami felnőtt románcról, szerelmi viszonyról, amiért mindkettőt hibáztatja! Elképesztő nézetei vannak a gyermekmolesztálásról, ha valóban így gondolja. Pont olyanok, mint Victor Gutierreznek…

És megint csak azt mondja “arra a hitre juttattak”. Kik?

Chandler: Tegyük fel, hogy rájössz, hogy mit csinálnak és egyetértenél velem abban, hogy azok a dolgok, amiket csinálnak károsak Jordy-nak vagy…

Schwartz: Tudni szeretném.

Chandler: …károsak lenni.

Schwartz: Úgy értem, a legvadabb képzeletemben sem tudok rájönni, hogy mi az.

Chandler: Oké. De tegyük fel…

Schwartz: Hacsak nem szex, és nem tudom, tudod.

Chandler: Tegyük fel, hogy rájönnél, hogy olyan dolgok mennek, amikről úgy hiszed, hogy károsak neki? Azt mondanád nekem: „Hé, nézd. Tudod, most dolgom van itt [szalaghiba], de, tudod, az idő majd múlik és minden rendben lesz, oké?” Úgy értem, ez…

Schwartz: Nem. Amit én tennék… egyetértek veled.

Chandler: Oké. Nos, ők nem fognak velem beszélgetni ezekről a dolgokról. Nem fognak velem semmiről sem beszélgetni.

Schwartz: Még arról sem, amiről azt gondolod, hogy csinálják vagy amiről tudod, hogy csinálják?

Chandler: Amiről tudom, hogy csinálják.

Schwartz: Igen.

Chandler: Úgy értem, megpróbáltam beszélni Jordy-val. Jordy… Jordy nem beszél velem. Ez már jóval azelőtt abbamaradt, hogy azt mondtam neki, hogy ő nem [szalaghiba]. Egyszerűen nem akar velem többet beszélni. Sőt, amikor Michaellel beszélget a telefonon, átmegy egy másik szobába, mert nem szabad hallanom, hogy miről beszélgetnek, kivéve, hogy felvettem [szalaghiba] amiről beszélnek. Ha, ha, ha! Akárhogy is, csak annyit mondok, hogy [szalaghiba] hanyagság lenne továbbra sem tenni semmit [szalaghiba] lesz, mert senki sem tudja, hogy Jordy-ra ez így vagy úgy milyen hatással lesz. Tényként tudom, hogy káros hatása lesz rá, ha nem csinálok semmit.

Schwartz: Igen.

Chandler: Úgyhogy nincs vesztenivalóm.

Evan természetesen semmire nem “jött rá” és semmit sem “tud” valójában, azon túl, hogy – amint korábban mondta – valakik “arra a hitre juttatták”, hogy valami káros dolog történik Jordannel.

Jordan, amint látható ebből a részből, nem beszél vele, sőt teljesen elhúzódik tőle. Evan azt mondja: “Sőt, amikor Michaellel beszélget a telefonon, átmegy egy másik szobába, mert nem szabad hallanom, hogy miről beszélgetnek, kivéve, hogy felvettem [szalaghiba] amiről beszélnek. Ha, ha, ha!”

Ha valóban létezik ilyen telefonfelvétel, csak egy oka lehet, hogy soha nem használták fel Michael Jackson ellen bizonyítékként: nem tartalmaz semmi terhelőt rá nézve. Persze az is lehet, hogy nem is létezik, hanem Evan itt is csak blöfföl.

Schwartz: Tennél nekem egy nagy szívességet?

Chandler: Mit?

Schwartz: Elmehetnénk te és én az egyik pszichiáterhez és átbeszélhetnénk?

Chandler: Nem.

Schwartz: Miért nem?

Chandler: Mert már túl késő lesz holnap 8:30 után.

Schwartz: De miért nem? Miért ne mehetnénk és beszélhetnénk át…

Chnadler: Mert a dolog már… mert a dolog már mozgásba lendült.

Schwartz: Igen.

Chandler: Megtörténik 8:30-kor. 8:36-kor holnap.

Schwartz: Igen.

Chandler: …már nincs az én kezemben. Semmi mást nem csinálok ismét…

Schwartz: Igen.

Chandler: …holnap 8:36 után automatikusan mozgásba lendül.

Schwartz: Igen.

Chandler: Már nem is állok többé kapcsolatban…

Schwartz: Igen.

Chandler: …ezzel a személlyel. Ez a dolog…

Schwartz: Hadd kérdezzem akkor ezt meg…

Chandler: (Egyszerre beszélnek, érthetetlen) 8:36-kor, hacsak nem telefonálok…

Schwartz: Igen.

Chandler: …és mondom neki, hogy ne csinálja.

Schwartz: Szóval akkor miért nem hívod fel és mondod meg neki, hogy ne csinálja?

Chandler: Mert nem.

Schwartz: Miért? Miért nem jössz el velem? Úgy értem, megbízunk egymásban. Tiszteljük egymást. Miért ne jönnél velem és együtt döntenénk?

Chandler: Mert nem akarok veled beszélni róla.

Schwartz: Miért?

Chandler: June-nal akarok beszélni és Jordy-val és Michaellel…

Schwartz: Igen, de miért nem beszélhetsz velem? Úgy értem, én… én nagyon…

Chandler: …legyél ott holnap és…

Schwartz: Tessék?

Chandler: Ott lehetsz holnap a találkozón és lesz lehetőséged beszélni vele…

Schwartz: Igen.

Chandler: …ha akarsz, de ha nem azt mondják, hogy „nos, nem lesz találkozó”…

Schwartz: Oké.

Chandler: Velük akarok beszélni. Nem veled.

Schwartz: Igen.

Chandler: Mert te a fejedet a Rent a Wreck-be temetted [Schwartz autókölcsönzője – a ford.] és fogalmad sincs mi történik…

Schwartz: Igen.

Chandler: …és csak mert hirtelen úgy döntesz, hogy érdeklődsz [szalaghiba] én nem [szalaghiba] folyik. Hetekbe fog kerülni neked, hogy felzárkózz…

Schwartz: Igen.

Chandler: …sosem fogod tudni mi történik csak abból, hogy elmondják.

Schwartz: Igen.

Chandler: Át kell élned. Tanújának kell lenned. Én magam sosem hittem volna…

Schwartz: Igen.

Chandler: …ha nem éltem volna át, láttam és hallottam volna.

Schwartz: Igen.

Chandler: Nem hittem volna el. És ez minden. Én nem vihetem ezt [szalaghiba] át hozzád, mert csak így fogod tudni.

Schwartz: Igen.

Chandler: A bizonyíték már el van zárva egy biztonságos helyre…

Schwartz: Igen.

Chandler: …és csak akkor fog kijönni [szalaghiba] kiengedem és ennyi. Ha holnap nem beszélnek velem, akkor kijön.

Evan megint blöfföl. Semmiféle “bizonyíték” nem volt soha Jackson ellen. Ha lett volna, akkor vádat emeltek volna ellene. Nem emeltek – két előzetes esküdtszék is elégtelennek találta a bizonyítékokat még ehhez is…

Schwartz próbálja lebeszélni Evant a másnapi ámokfutásról, de látszik, hogy Chandler itt teljesen patologikusan viselkedik: mintha kifejezetten élvezné, hogy diktálja a feltételeket másoknak, határidőket szab (amiktől egy perccel sem lehet eltérni, ki tudja miért), és parancsokat osztogat különféle háttérembereknek (Rothman ügyvédnek elsősorban), hogy ha nem úgy alakulnak a dolgok ahogy ő elképzelte, akkor induljon az akció. A lejárató akció Jackson ellen.

Schwartz: Oké. De hadd kérdezzem meg ezt tőled…

Chandler: (Egyszerre beszélnek, érthetetlen) Michael Jackson – Michael Jackson karrierje, Dave. Ez az ember minden képzeletet felülmúlóan meg lesz alázva. Nem fogod elhinni. Nem fogja elhinni mi történik vele.

Schwartz: Igen.

Chandler: Túl a legrosszabb rémálmain is [szalaghiba] nem fog egy darab lemezt sem eladni többé.

Schwartz: Igen.

Chandler: Ez biztos. És úgy értem, én [szalaghiba] csak meg kell történnie, hogy… tartani [szalaghiba] és nem kell megtörténnie, ha holnap eljönnek.

Schwartz: Igen.

Chandler: De ha nem jönnek el… és ezt nagyon világossá tettem… próbáltam nagyon világossá tenni azon az üzenetrögzítőn: „Ez az utolsó esély, hogy beszéljünk. Ha beszéltek, akkor van esélyünk. Ha nem beszélünk, akkor mindennek vége.” Már nincs az én kezemben. Úgy értem, mi mást tehetnék?

Schwartz: Én nem… tudod, én nem…

Chandler: Mi annak a hátránya számodra, ha Michael Jackson elpusztul és kikerül a családból? Mi jót tesz ő neked?

Schwartz: Ami kárt okoz… nos, ennek semmi köze… én csak Jordy-ra gondolok.

Chandler: (Egyszerre beszélnek, érthetetlen) átment beszélni veled, fenemód bosszúsnak tűntél, hogy mindenki azt mondta neked, hogy Michael Jackson elvette tőled a családodat. Még addig is elmentél, hogy azt mondtad nekem, hogy azért nem kapsz bankhitelt [szalaghiba] 180 fokos fordulat.

Schwartz: Ez nem 180 fokos fordulat.

Chandler: (Egyszerre beszélnek, érthetetlen) Michael Jacksonnak.

Schwartz: Elmondom neked mi aggaszt.

Chandler: Mi?

Schwartz: Jordy aggaszt.

Chandler: Nos, ha aggódnál Jordy miatt, akkor régen ott kellett volna lenned, mert én ott voltam.

Schwartz: Igen.

Evan élvezettel beszél Michael elpusztításáról, megalázásáról. Hogy nem valamiféle molesztálás miatt van benne ez a gyűlölet a popsztár iránt, azt jól mutatja, hogy azt mondja “nem kell megtörténnie, ha holnap eljönnek”. Te alkudoznál így egy gyerekmolesztálóval? Én nem. Egyértelmű zsarolásnak tűnik a dolog.

Azután Evan Schwartz érzelmeire, féltékenységére próbál apellálni azzal, hogy felidézi “fenemód bosszúsnak tűntél, hogy mindenki azt mondta neked, hogy Michael Jackson elvette tőled a családodat”.

Chandler: Te hol voltál?

Schwartz: Nos, én sokat ott voltam neki. Úgy értem, a 13 év alatt sokat ott voltam.

Chandler: Egyetértek…

Schwartz: Azt mondanám…

Chandler: (Egyszerre beszélnek, érthetetlen) nap…

Schwartz: Ezt mondanám: tehát elkövettem néhány hibát, de…

Chandler: Miért…

Schwartz: Nem tudom magam elítélni emiatt.

Chandler: Nos, miért akarsz nagy hirtelen ott lenni?

Schwartz: Nem akartam ott lenni?

Chandler: Igen.

Schwartz: Mert túlélő módban voltam.

Chandler: Oh, oké.

Schwartz: És, tudod…

Chandler: A tény az…

Schwartz: Tudod, megteszed, amit meg kell tenned és néha rossz húzást csinálsz és néha az érzelmeid miatt csinálod, és néha csak… így nézel vele szembe. Néha…

Chandler: (Egyszerre beszélnek, érthetetlen) túlélő módban, és így teszed, amit teszel és én nem vagyok túlélő módban. Én érte próbálok túlélni…

Schwartz: Nos, amit én…

Chandler: …tenni, amit gondolok…

Schwartz: Mondok neked valamit. Meghalnék azért a gyerekért. Úgy értem, én… nem tudod, hogy mit tettem azért a gyerekért.

Chandler: Könnyű mondani, Dave, de ha azt mondod nekem, hogy túlélő módban vagy, így nem tudsz odafigyelni a gyerekeidre, akkor ez nem áll össze azzal, hogy „meghalnék azért a gyerekért”.

Schwartz: Várj! Szégyellem azt, nem vagyok rá büszke, de amikor…

Chandler: Úgy értem, hogyan… úgy értem, ezen két kijelentés közül melyiknek higgyek, mert teljesen az ellentétei egymásnak?

Schwartz: Nos…

Chandler: „Meghalnék azért a gyerekért” vagy „Én….”

Schwartz: Ha lenne…

Chandler: …”túlélő módban vagyok és én”…

Schwartz: Bármit megtennék Jordy-ért. Bármit elvesztenék. Meghalnék Jordy-ért. Ez a lényeg.

Chandler: Akkor miért nem támogatsz és szabaduljunk meg Michael Jacksontól!

Schwartz: Mert nem ismerem a tényeket.

Chandler: Oké. Nos, ha ismerni fogod…

Schwartz: Úgy értem, én nem…

Chandler: Oké. Ha ismerni fogod a tényeket, ha látod kikerülni a tényeket, akkor majd eldöntöd.

Schwartz: Így van. Ez fair.

Chandler: Oké.

Schwartz: Úgy értem, ez több, mint fair, de ez… hadd…

Chandler: Sajnos túl késő lesz már akkor és már semmi sem fog számítani azon a ponton.

Schwartz: Miért?

Chandler: Mert a tény olyan kibaszott nyomasztó…

Schwartz: Igen?

Chandler: …hogy mindenki el fog pusztulni a folyamatban. Maguk a tények… ha egyszer ez mozgásba jön…

Schwartz: Igen.

Chandler: …a tények maguk lesznek nyomasztóak. Nagyobb lesz, mint mi mind együttvéve, és az egész dolog mindenkire le fog sújtani és mindenkit el fog pusztítani a láthatáron. Ez [szalaghiba] megalázó, hidd el.

Schwartz: Igen. És ez jó?

Chandler: Igen. Ez nagyszerű.

Schwartz: Miért?

Chandler: Nagyszerű, mert…

Schwartz: Úgy értem, így fogod te…

Chandler: Mert June és Jordy és Michael…

Schwartz: Igen.

Chandler: …arra kényszerítettek, hogy a végsőkig vigyem…

Schwartz: Igen.

Chandler: …hogy megkapjam a figyelmüket. Milyen szánalmasak, szánalmasbaszottak, hogy ezt tették. Megpróbáltam megnyerni a figyelmüket…

Schwartz: Igen.

Chandler: …sírtam a telefonban, beszéltem a telefonban…

Schwartz: Igen.

Chandler: …könyörögtem a telefonban, és csak annyit kapok vissza, hogy „menj és baszd meg magad” a telefonban, és így most még mindig próbálom megnyerni a figyelmüket holnap 8:30-ig az ő [szalaghiba], és tudni fogom, hogy ha még így sem fognak beszélni velem, hogy ilyen messzire elmentem, akkor tudni fogom, hogy abszolút igazam van abban, amit teszek, mert nem hagytak nekem semmi más [szalaghiba]. Nem szabad beszélnem [szalaghiba] és mivel ezt az üzenetet küldik felém és azt mondják nekem, hogy…

Schwartz: Igen.

Chandler: Nem hagynak nekem választást. Nem hagyják, hogy azt mondjam nekik: „Ez az, ami zavar engem, és ezt szeretném tenni emiatt. Mit gondoltok?” Ők azt mondják: „Nem érdekel minket mit gondolsz… mondd arról [szalaghiba].”

Schwartz: Úgy érted, hogy nincs kommunikáció?

Chandler: Csak homokba kellene dugnom fejemet? Nem. Nem ha a gyerekemről van szó.

Schwartz: Igen.

Chandler: Nem tehetem. Úgyhogy az ő hibájuk. Minden az ő hibájuk, száz százalékosan, és az ok, amiért az ő hibájuk [szalaghiba] próbálni kommunikálni, és újra és újra frusztrálták a kísérleteimet, amiket a beszélgetésre tettem azzal, hogy azt mondták: „Menj és baszd meg magad”. És ha ezt teszed valakivel állandóan, akkor arra kényszeríted, hogy tegyen valamit [szalaghiba]. Én nem vagyok gonosz ember. Én nem akarom ezt tenni.

Schwartz: Igen.

Chandler: Az ő hibájuk, mert nem akarnak beszélni. Még egy esélyük van. Megmondtam nekik ezt. Ezért hagytam azt az üzenetet. Az üzenet nagyon kemény volt [szalaghiba] és nagyon igaz volt, és azért volt, hogy tudassam velük, hogy nem viccelek.

Schwartz: Igen.

Chandler: Könyörgök nekik. Az az üzenet könyörgés volt, még egyszer…

Schwartz: Igen.

Chandler: …hogy üljünk le és beszéljünk és gyakorlatilag azt mondtam: „Nem akarlak bántani titeket, de nem hagytok nekem más választást.”

Schwartz: Igen.

Chandler: És, tudod, ha úgy döntenek, hogy figyelmen kívül hagyják, akármi is a motivációjuk… June nem hagy figyelmen kívül dolgokat ugyanúgy… ő nem dugja a fejét a homokba és tetteti, hogy majd elmúlik.

Schwartz: Igen.

Chandler: June általában felhív és azt mondja: „Menj és baszd meg magad és dögölj meg.”

Schwartz: Igen.

Chandler: …és ő erőszakossá válik, meg minden, talán még pofán is vág.

Schwartz: Nos, azért nem ennyire rossz.

Chandler: Ez igaz, de mégsem hív fel…

Schwartz: Igen.

Chandler: …semmit sem csinál. Nem is beszél. Így Michael sem beszél. Ők hárman teljesen más személyiségek…

Schwartz: Igen.

Chandler: …három teljesen különbözó módon kezelik a helyzetet, mégsem hív fel egyik sem a három közül.

Schwartz: Igen.

Chandler: Mondhatod nekem, hogy Jordy a homokba dugja a fejét és ez az ő reakciója [szalaghiba]. Mi a másik kettő kifogása? Nem tudom. Még azt sem mondják meg nekem mi a kifogásuk arra, hogy nem beszélnek velem. Én még csak nem is… nem tudok kifogást…

Schwartz: Michaelt nem tudom neked megmondani. June, ő nem tudja mi történik.

Chandler: Nos, természetesen nem tudja, hogy mi történik. Nem hagyja, hogy elmondjam neki.

Schwartz: De ő nem… nem tudja mi történik…

Chandler: Egyszer mondtam neki.

Schwartz: Igen.

Chandler: Egyszer mondtam neki mit gondolok erről.

Schwartz: Igen.

Chandler: És azt mondta: „menj és baszd meg magad”, alapvetően.

Schwartz: Ez vajon…

Chandler: (Egyszerre beszélnek, érthetetlen) ezt mondta… emlékszem, mert leírtam egy darab papírra.

Schwartz: Igen.

Chandler: Annyira sokkolt az ő szájából, hogy tulajdonképpen leírtam, szó szerint, idézőjelekben.

Schwartz: Igen.

Chandler: Hogy ez az emberi lény ilyet mondana a saját gyerekéről, és most, hogy tudom, hogy így érez [szalaghiba]-ról, nincs okom feltételezni, hogy akár csak leszarna engem, így…

Schwartz: Nos, tudod, hogy szeret téged.

Chandler: Nos, tudod, ez többé nem számít. June nem létezik. Ha – én nem – nekem semmim sincs számára többé. Soha többet nem fogok vele beszélni, soha. Soha. Ő egy szörnyű ember és minden ki fog jönni és még csak nem is kell mondanom, hogy [szalaghiba]. Hagyni fogom, hogy mindenki meghozza a saját döntését.

Schwartz: Igen.

Chandler: June egy szörnyű, önző emberi lény. [Szalaghiba] és most megtudom arról hogy [szalaghiba] – mindennek vége. És ha elég ostobák ahhoz, hogy ne beszéljenek velem honlap, nos, akkor muszáj lesz nekik…

Van még kérdés?

Schwartz: Nos, szerintem akarnak beszélni veled és én is akarok beszélni veled.

Chandler: Nos, akkor nekik kellene…

Schwartz: De ha fenyegetőzéssel jön, úgy értem, ez az, ami engem nyugtalanít.

Chandler: Nos, ez nagy kár.

Schwartz: Nos, miért?

Chandler: (Egyszerre beszélnek, érthetetlen) kellene tenni, hogy megkapjuk valaki figyelmét? Azt mondom: „Könyörgöm neked, hogy beszélj velem.”

Schwartz: Igen.

Chandler: Ez nem működik. Úgyhogy akkor sírsz hisztérikusan a telefonban: „Annyira fáj, mert elvesztem”…

Schwartz: Kinek mondtad ezt… kinek?

Chandler: June-nak.

Schwartz: Igen, és milyen régen mondtad ezt?

Chandler: Oh, három hete, talán.

Schwartz: Igen.

Chandler: És aztán felhívod és azt mondod: „Követelem, hogy beszélhessek vele.”

Schwartz: Igen.

Chandler: Egyik sem működik.

Schwartz: Igen.

Chandler: (Egyszerre beszélnek, érthetetlen) ugyanaz a válasz. Úgy értem, semmi érzelem a másik oldalról vagy akármi.

Schwartz: Aha.

Chandler: Semmi.

Schwartz: Igen.

Chandler: Kivéve a leghidegebb választ, amit csak el tudsz képzelni, oké?

Schwartz: Igen.

Chandler: És talán ez azért van, mert [June] bizonytalan. Már nem érdekel többé…

Schwartz: Igen.

Chandler: Akkor még érdekelt. Úgy értem, teljesen sokkolt, hogy így válaszolt nekem. Nem tudtam elhinni. Oké? Úgyhogy tudom, hogy mindent megpróbáltam. Kértem minden módon, ahogy csak tudom. Apelláltam az intelligenciájára, apelláltam az érzelmeire és így mindent megtettem… a földre görnyedtem és csúsztam-másztam előtte. Ilyen messzire elmentem, hogy elmondjam neki a fia veszélyben van.

Schwartz: Igen.

Chandler: Semmi sem jelentett különbséget, semmi, úgyhogy mi mást tehetnék még, hogy megkapjam a figyelmüket?

Schwartz: Én…

Chandler: Ha nem érdekelne, Dave, akkor nem hagytam volna azt az üzenetet.

Schwartz: Igen.

Chandler: Csak mentem volna és csináltam volna, amit akarok…

Schwartz: Igen.

Chandler: …és ők az életük legnagyobb sokkjában részesültek volna…

Schwartz: Igen.

Chandler: …ami hirtelen a semmiből jelent volna meg és akkor az egész életük örökre más lenne és örökre rossz.

Schwartz: Igen.

Chandler: Semmi hasznom nincs abból, hogy holnap beszélek velük. Holnap csak annyi történhet, hogy az arcukba fogok nézni és rosszul fogom magam érezni…

Schwartz: Igen.

Chandler: …és le fogom alacsonyítani a pozíciómat. És adni fogok valami [szalaghiba] csak előremennék és azt tenném, amit tenni fogok, soha többé nem kell velük találkoznom…

Schwartz: Igen.

Chandler: ..automatikusan el fognak pusztulni és én megkapom, amit akarok. Ez adott [szalaghiba], úgyhogy…

Schwartz: De, úgy értem, így akarod megkapni Jordy-t?

Chandler: …beszélni velük… az ő érdekükben beszélek velük…

Schwartz: Igen.

Chandler: …enyém. Ez az én negyedik, ötödik és utolsó kísérletem a kommunikálásra.

Schwartz: Igen.

Chandler: Úgyhogy, amikor fenyegető üzenetet hagyok, megfenyegetem őket…

Schwartz: Igen.

Chandler: …mert semmi más nem működik. Nem működik. A sírás nem működik. A könyörgés nem működik. Az intelligencia nem működik.

Schwartz: Igen.

Chandler: Az anyai [szalaghiba]-ra apellálni – semmi sem működött. Így hát mi más maradt? Fenyegetőzöl. És ha ez sem működik, akkor alapvetően megpróbáltál mindent, amint csak meg lehet próbálni.

Schwartz: Igen.

Chandler: Nem fenyegettem meg őt fizikailag. Nem mondtam, hogy meg fogom őket ölni. Michael jöhet az összes testőrével, fegyverekkel és körbevehet engem, ha akar.

Schwartz: Igen.

Chandler: Én nem ölök meg holnap senkit. Az nem a következő lépés. A halála nem a következő lépés (érthetetlen), úgyhogy úgy értem, holnap beszélek velük, de ez nem azért van… nem érezhetik magukat fenyegetve.

Schwartz: Igen.

A halála nem a következő lépés? Nos, a gyermekmolesztálási vádak valószínűleg tényleg hozzájárultak Jackson tönkremeneteléhez és halálához, így Evan valóban “elbüszkélkedhet” azzal, hogy hozzájárult ahhoz…

Chandler: Az hülyeség. Nem fenyegettem meg őket fizikailag semmi módon és Michaelnek biztos van elég [szalaghiba] ügyvédje (érthetetlen). Ott van neki Burt Fields, aki egy nagyágyú, ha akarja, akkor üljön ott ő is. Leszarom.

Schwartz: Igen.

Chandler: Akármi fogja őket megvédeni az én nagy fenyegetésemtől, tudod. Én csak a magam kis személyében megyek, ők meg jöhetnek egy egész hadsereggel, ha meg akarják védeni magukat tőlem, de semmivel sem tudnak meggyőzni arról, hogy azért nem jönnek el, mert féltik az életüket.

Schwartz: Igen.

Chandler: Eljöhetnek [szalaghiba] testőrökkel körülvéve. Elhozhatta őket June házába, úgyhogy [szalaghiba] a fenyegetés nyilvánvalóan az utolsó (érthetetlen). Én soha nem ütöttem meg senkit. Soha nem lőttem le senkit. Soha nem tettem semmi erőszakosat az életemben. Nincs okuk rá, hogy fizikailag fenyegetve érezzék magukat. Soha nem adtam semmi jelét nekik arra, hogy én [szalaghiba] Jordy, úgyhogy, tudod, tudják, hogy az fenyegetés [szalaghiba] félni kell tőle. Tudják, hogy az a [szalaghiba] és tudják, hogy azért hagytam, mert semmi más mód nincs arra, hogy eljussak hozzájuk.

Schwartz: Ez fair.

Chandler: Úgy értem, szerintem ez fair.

Nem igaz, hogy Evan sosem volt erőszakos, sosem ütött meg senkit. Már ezt a párbeszédet megelőzően is voltak esetek, amikor erőszakossá vált, s ezután is. A csúcs a Jordan elleni támadása volt 2005-ben, amiről már beszéltem.

Schwartz: Igen. Hadd kérdezzem ezt meg tőled. Úgy értem, én mindenképpen ott akarok lenni.

Chandler: Rendben van.

Schwartz: Lehetne este?

Chandler: Nem. Kell, hogy…

Schwartz: Miért nem? Miért reggel kell lennie?

Chandler: Mert este már túl késő.

Schwartz: Nem kell későn lennie…

Chandler: Szükségem van a rendes munkaidőre. Annyi munkaidőre van szükségem…

Schwartz: Igen.

Chandler: …hogy ha nem úgy megy, ahogy szeretném elindítsam a kerekeket.

Schwartz: De mikor fogsz készen állni, hogy… mikor leszel kész a munkával holnap…

Chandler: A kerekek beindulnak 8:36-kor, ha nem lesznek ott.

Schwartz: Igen, de megtennéd ezt nekem, hogy később legyen?

Chandler: (Egyszerre beszélnek, érthetetlen) tenni. Nem tehetem. Nem kell ott lenned.

Schwartz: De ott akarok…

Chandler: …felveszem. Hallhatod az egészet.

Schwartz: De ott akarok lenni.

Chandler: Nos, akkor ott kell lenned 8:30-kor. Már le van fixálva.

Schwartz: Igen.

Chandler: Vannak más emberek, akik csak a telefonhívásomra várnak, akik szándékosan bizonyos pozíciókban lesznek…

Schwartz: Igen.

Chandler: …[szalaghiba]. Fizettem nekik ezért. A munkájukat végzik. Csak előre kell mennem és követni az időzónát.

Schwartz: Aha.

Chandler: Úgy értem, az idő le van fektetve. Minden egy bizonyos terv szerint halad és ez nem csak az én tervem. Vannak más emberek is benne…

Schwartz: Mi a helyzet a 8:37-tel?

Chandler: Nem. Még a 8:31 sem fog működni. Úgy értem, kénytelenek lesznek… kénytelenek lesznek vagy ott lenni vagy nem ott lenni. Most már tőlük függ mi történik. Úgy értem, ez nem lesz [szalaghiba] hogy ott vannak-e vagy sem.

Schwartz: Igen.

Chandler: De ha ott vannak, akkor sokkal jobb lesz, mint ha nem… úgy értem, lesz rá esélyük, hogy sokkal jobbá tegyék a dolgokat, ha ott vannak. Az én instrukcióm az volt, hogy ölni és pusztítani [szalaghiba], mondom neked. Úgy értem, és az öléssel és pusztítással meg fogom kínozni őket, Dave.

Schwartz: Igen.

Chandler: Mert June is ezt tette velem. Megkínzott engem…

Schwartz: Igen.

Chandler: …és tudni fogja, hogy nem teheted [szalaghiba]. Mondok neked valamit, amiről Jordy-nak fogalma sincs és ez az, hogy mit jelent a szeretet. A legtávolabbi fogalma sincs [Jordy-nak] róla. Nem tudja megtanulni June-tól. Ő [June] nem tudja mit jelent az. Fogalma sincs róla mit jelent.

Schwartz: Igen.

Chandler: Úgyhogy talán, tudod, én (érthetetlen) meg tudom ezt neki tanítani. Nem tudom.

Schwartz: Igen [szalaghiba].

Chandler: Egy része [szalaghiba] más emberek és kommunikálni és ennek a három dolognak kell a helyén lennie ahhoz, hogy egy szerető kapcsolat létezzen, mert mindezek a dolgok megmutatják, hogy törődsz azzal a másik emberrel. Egyetlen dolog [szalaghiba].

Schwartz: Igen, de az ott volt.

Chandler: Nem, nem hiszem, hogy valaha volt, most, hogy én…

Schwartz: Igen.

Chandler: …látom a [June] viselkedését, csak azt mondom, hogy June egy briliáns és patologikus személyiség.

Schwartz: Igen.

Chandler: Amit a felszínen látsz az köszönőviszonyban sincs azzal, ami alatta zajlik.

Schwartz: Igen.

Chandler: És úgy hiszem, hogy ez ki fog derülni a hazugságvizsgálatnál [szalaghiba] pszichológiai értékelések…

Schwartz: Igen.

Chandler: …amin mind át kell majd esniük.

Schwartz: Igen.

Chandler: Így…

Schwartz: És gondolod, hogy ez jó Jordy-nak?

Chandler: Úgy gondolom, hogy hosszútávon… természetesen nem ez a legjobb Jordy-nak.

Schwartz: Igen.

Chandler: A legjobb Jordy-nak az lenne, ha mindenki leülne és békében megoldanánk egymás között [szalaghiba], de mivel nem hajlandóak erre, nem szólhatok bele abba mi a legjobb [szalaghiba]. Még azt sem tehetem, hogy [szalaghiba] Jordy. Semmibe sincs beleszólásom Jordy-val kapcsolatban. Úgyhogy amikor felteszed nekem ezt a kérdést [szalaghiba] üdvözölném, ha ezt tennék, de őket nem érdekli. Nem érdekli őket mit gondolok, úgyhogy nem teszik fel nekem ezt a kérdést. Gondolod… úgy értem, csak, hogy megválaszoljam a kérdésedet, szerintem az [szalaghiba] Jordy-nak valahogy rövid [szalaghiba] rövidtávon.

Schwartz: Igen.

Chandler: Úgy gondolom, hogy hosszútávon van [szalaghiba] esélye, hogy boldog emberi lény legyen, ha azt teszem, amit tennem kell, mint ha hagyom, hogy a dolgok úgy legyenek, ahogy vannak. Ki lehetne dolgozni egy kompromisszumot? Lehet.

Schwartz: Igen.

Chandler: Igen. Győzzenek meg engem arról, hogy miért [szalaghiba] mondják meg, hogy nincs igazam. Mutassák meg Jordy hogyan profitál és hogy nem szenved kárt. Megvan az esélyük.

Schwartz: Igen.

Chandler: Ha nem akarják, akkor eddig sem akarták.

Schwartz: Igen.

Chandler: Volt vagy négy-öt alkalom, amikor felhívtam őket [szalaghiba], nem akartak beszélni velem róla és úgy hiszem, hogy nem akarnak velem beszélni róla, mert tudják, hogy nem tudják megvédeni a pozíciójukat.

Schwartz: Igen.

Chandler: [szalaghiba] elvágni… úgy értem, én fiatal vagyok, igazán liberális vagyok. Felőlem mindenki azt tehet, amit akar. Ez az én filozófiám. Ti srácok azt tehettek, amit akartok. Csak legyetek boldogok. Ne sérüljetek meg. Úgyhogy…

[SZALAG VÉGE]

Evan Chandler

Itt a végén van az a másik “liberális vagyok” megjegyzése Evannak, ami nekem kissé furcsán hangzik az adott szövegösszefüggésben, főleg annak tükrében, ami utána áll. Korábban már kifejtettem, hogy milyen beteges ötletet sejtek ebben Evan részéről.

Összességében ezen párbeszéd elolvasása után kétségünk sem lehet afelől, hogy ki valójában a patologikus személyiség. A kifejezés, amit Evan volt feleségére, June-ra használt, inkább rá illik.

Evan Chandler-Dave Schwartz telefonbeszélgetés – 1. párbeszéd

Evan Chandler-Dave Schwartz telefonbeszélgetés – 2. párbeszéd

Kategória: Az 1993-as ügy
Címke: , , , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Egy hozzászólás a(z) 0ejegyzéshez

  1. Niko szerint:

    Szia!
    Annyira átlátszó,hogy az egész egy zsarolás.Tényleg igazad van,ebben a családban senki nem normális.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s